inikah luahan lelaki ?

Ada kalanya lelaki jarang meluahkan apa yang berselirat di sanubarinya melalui bicara . namun gelodak di hati , sukar di mengertikan . Kadang kala perbuatan si perempuan menggugat rasa dan sanubari sang perwira . Tetapi demi menjaga hati kekasih yang terchinta , keegoannya terpaksa dipendam sahaja . Benarkah begitu ? Agak- agak , adakah kenyataan begini sering berlegar-legar di benak fikiran anda wahai insan bergelar LELAKI ?

  • Setiap bulan , pasti adalah sepasang dua kasut baru yang ingin dibelinya . Dengan alasan , nak up to date kononya , kalau setiap hari memakai kasut yang sama , takud orang perasan pula . Tapi kalau saya beli kasut baru sebab kasut yang lama sudah koyak , adakah patut dea tuduh saya nak mengurat perempuan lain ?
  • Kalau seminggu dia tidak menghubungi saya , dia cakap itu bukan bermakna dia tidak rindukan dia . Tapi kalau saya tidak menghubunginya selang dua hari , dia tuduh saya ada skandal dengan perempuan lain .

  • Kalau dia puji Fahrin Ahmad tu handsome dan macho , dia kata pujian itu sebab dia peminat setia aktor berkenaan . TApi kalau saya puji Fasha Sandha tu cukup jelita . dia tuduh saya suka menbanding-bandingkan dia dengan perempuan lain .

  • Kalau dia senyum dekat lelaki lain , dia cuma cakap senyuman itu umpama sedekah dan dia memang pemurah dengan senyuman . Tapi kalau saya senyum dekat perempuan lain , dia kata saya nak menggatal dengan perempuan itu .

  • Kalau dia lewat , katanya jalanl raya" jammed" . Tapi kalau saya yang lambat , dia kata mesti tade alasan lain , "jammed" .. "jammed" .. "jammed" .

  • Dia selalu cakap yang dalam hubungan mesti ada sikap "give and take" . Tapi kalau sesekali saya suruh dia bayar makan atau tiket wayang , mesti dia cakap saya ny tak "gentlemen" dan suka nak spedo ( kikis ) duet dia . Akhirnya saya jugalah yang kena bayar .

  • Kalau dia hanya diam membisu , alasannya dia tade mood atau tak tahu nak berbual topik hape ? Tapi kalau saya pula yang diam , dia akan tuduh saya teringat perempuan lain .

  • Kalau dia mahu keluar bersama kawankawan perempuannya dan tidak mahu saya ikut , saya langsung tidak menaruh syak wasangka . Tapi kalau saya mahu keluar dengan kawankawan lelaki dan tidak mahu membawanya , dia pasti kata mesti ada perempuan lain yang ingin saya bawa .

  • Kalau dia membeli beg tangan GUESS berharga lebih RM300 , pasti dia kata barulah ada class , ada brand padahal dah melambak-lambak koleksi beg tangannya ! Tapi kalau saya membeli kasut TIMBERLAND berharga RM400 yang pastinya tahan lasak , dia kata saya suka membazir saja . Padahal itu sajalah satu satunya kasut "adventurous" yang saya ada .

  • Dia kata sukakan lelaki yang beriman dan boleh mendidiknya dari segi agama . Tapi kalau saya sering ingatkan dia supaya jangan tinggalkan solat atau pun sesekali bertazkirah soal agama , dia tuduh saya hanya nak tunjuk pandai .
  • Bila dia dengar lagu cinta , katanya itu memang bersesuaian dengan jiwa kewanitaannya yang lembut dan mudah terusik . Bila saya dengar lagu cinta , dikatanya saya ny jiwang karat .
  • Dalam setengah jam pasti dia akan hubungi saya . Mahu bertanya saya sedang buad hape , di mana , sudah makan ke belum dan macam macam lagi pertanyaan . Alasannya , dia mahu sentiasa tahu keadaan saya . Bila saya pula yang kerap hubunginya , dia bisng . Katanya saya ini macam mahu mengongkong privasi dia . Sedangkan saya jugaa mengambil berat tentang dirinya . Kalau saya jarang "call" , dia tuduh saya tak mengambil berat pula ! Aduhaii ....


No comments:


A