masih belum terlambat

Memang manusia mudah lupa...
Sebab itu,dinasihatkan berkali2, namun tiada hasil juga. Sy hampir putus asa. Malah sudah letih melihat kerenah remaja2 di sekolah sy. Alangkah kuatnya tarikan nafsu biologi sehingga mereka sanggup lupa akan siksaan api neraka. Andainya Tuhan memberi hidayah agar semua manusia dapat melihat siksaan api nereka, pasti mereka, termasuk saya tidak lagi melakukan perkara2 yg membolehkan kita ke 'sana'. Na uzubillah.....

Tidak mahu bercerita panjang lebar tentang pelajar yg berusia 18 tahun ini kerana sy begitu muak mengulasnya. Apa yg pasti, pelajar ini sudah berhenti sekolah akibat mengandung anak yg tidak sah. Untuk menutup malu, kesudahannya, pelajar ini kahwin dgn pasangannya walaupun tanpa mendapat restu drp ibu bapanya.

Hai, anak2 gadis,beruntunglah kaum lelaki yg beroleh segala2nya secara percuma. Bila difikir kembali, pelacur lagi tinggi statusnya kerana khidmat haram mereka dibayar. Aduhai, anak2 melayu. Tidak dapatlah sy menarik tangan mereka keluar dari situasi ini kerana sy benar2 tidak mampu. Maklumlah, sy juga ada anak gadis yang perlu dikaunseling selalu. Kadang2, sy jadi tua krn memikirkan masalah yg semakin menjadi2 di kalangan pelajar sekolah. Lebih malang lagi, guru2 sendiri menjauhkan diri drp mentarbiyahkan remaja yg menjadi mangsa gila seks ini.

Mengimbas kembali cerita seorang remaja ini, dia benar2 seorg murid yg baik. Sering berjumpa sy dan meminta sy menasihatkan kawan baiknya yang sudah terjebak berkali2 melakukan maksiat. Dan, alangkah kecewanya sy, akhirnya dia juga terlibat sama. Benarlah nasihat drp Bakr bin Abdullah Abu Zaid. Menurutnya:
"Apabila engkau berada di tengah-tengah suatu kaum maka pililhlah orang-orang yang baik sebagai sahabat, dan janganlah engkau bersahabat dengan orang-orang jahat sehingga engkau akan binasa bersamanya“

Sy percaya malah sangat yakin, bukan di sekolah sy sahaja yg berlaku masalah sedemikian. Masalah remaja sekolah mengandung, bukan perkara luar biasa. Rata2 perkara seperti ini berlaku pada setiap sekolah. Masalahnya, siapakah manusia2 yg berada di sekolah tersebut berani tampil kehadapan untuk menghulurkan bantuan? Sy juga yakin, kebanyakan guru2 mahupun pengetua sendiri lebih mudah mengambil pendekatan berdiam diri. Itu lebih mudah drp menjadi 'busy body'. Masyarakat kita takut menjadi 'busy body' dalam hal2 seperti ini tetapi suka pula menjadi 'busy body' bila hal2 yg tidak sahih kebenarannya. Betapa pincangnya masyarakat Islam dlm menangani isu2 seperti ini.

Terlintas di fikiran sy, siapakah bakal suami atau isteri anak2 atau cucu sy kelak jika ramai anak2 tidak sah ini dilahirkan di dunia. Sy sedar dan akur, anak2 tidak sah ini tidak berdosa tetapi bukankah Islam menyarankan pilihlah pasangan drp keturunan yang baik2? Jika remaja hari ini begitu mudah melakukan hubungan tidak sah, maka lahirlah bayi2 yg tidak berdosa dibuang dan dibunuh tanpa belas kasihan.




Alangkah comelnya si kecil ini . Seandainya mereka diasuh dan dididik dengan sempurna , pasti mereka tidak akan menyesali kehidupan mereka kerana dilahirkan di dunia ini .

Apa yang pasti, dari kejauhan ini, saya berdoa agar rakanrakan saya terutama sebangsa dgn saya supaya baliklah ke pangkal jalan. Tidak ada istilah terlambat untuk kita balik semula kepada ajaran agama. Tolonglah tidak menambahkan lagi anak2 yg tidak sah di muka bumi ini, dan tidak lagi membunuh bayi2 yg tidak berdosa ini atas kesilapan sendiri.


p/s : kalau ada sapesape yang jumpa dengan anak-anak terbuang , tolong hubungi nana ea .

No comments:


A